לשון הרע בסביבה העסקית

עורך דין לשון הרע

נתקלתם בחוויית שירות רעה או בהתנהלות לא תקינה מצד בית עסק? העליתם את התיעוד של חווייתכם לרשת ולא חסכתם במילים רעות? להתנהגות שלכם ברשת יש כוח רב, אך היא גם חושפת אתכם יותר מתמיד לתביעות לשון הרע.

לאחרונה הולכות ומתרבות תביעות בגין לשון הרע המגיעות לבתי המשפט ולכותרות העיתונים. הרשתות החברתיות הפכה להיות השופר של תחושותינו ולשם אנו מנתבים פעמים רבות את דעותינו האישיות וחוויות חיוביות או שליליות שעברנו. לא חסרים מקרים של פוסטים שליליים שעלו ברשת, תפסו תאוצה והגיעו תוך יממה לעשרות ומאות אלפי אנשים. אך מה עם בתי העסק שגרמו, כביכול, לחוויה השלילית?

אמירות שליליות יכולות לפגוע קשות בתדמיתו של עסק ואף לגרום במקרים קיצוניים להפסקת פעילותו. נסו לדמיין למשל מקרה בו מסעדה המציעה מנות טבעוניות, נחשפת בפייסבוק לטענה כי המנות האלה חשופות למוצרים מן החי. מעבר לאובדן מידי של סועדים טבעוניים, היא עלולה לאבד סועדים נוספים ופוטנציאליים המגיעים כתוצאה מחוות דעת חיוביות עליה.

מה לעשות אם נתקלתם בהוצאת לשון הרע?

ראשית, עליכם לעשות בירור יסודי ומעמיק של מקור הפרסום השלילי. יתכן והמפרסם אכן נתקל בחוויית שירות שלילית שגרמה לו לעוגמת נפש ובמקרה זה עליכם לשאת באחריות ולדאוג שמקרים כאלו לא יחזרו על עצמם.

במקרים רבים, פרסומים שליליים נובעים מחוסר הבנה של נהלי המקום (לדוגמא, לקוח מתלונן על כך שהמתין זמן רב בכניסה למסעדה בעוד שסועדים שהזמינו מקום נכנסו לפניו). במידה וזה אכן המקרה, ניתן להגיב לו באופן אדיב על הפרסום ולהבהיר לו את הסיבות שגרמו להתנהלותכם. זכרו כי כל פרסום כזה חשוף לאנשים רבים ואם לא תגיבו יתכן שחלקם יפרשו זאת כהתנערות מאחריות.

עם זאת, קיימים מקרים בהם הפרסום השלילי אינו מוצדק ואף מכוון – לקוח המעוניין לפגוע בבית העסק כתוצאה מסכסוך אישי עם אחד ממנהליו, עסק מתחרה המעוניין לפגוע בו ועוד.

אם הפרסום שקרי ויש בו כדי לפגוע בהתנהלות העסקית התקינה, ניתן לנקוט בתביעה ויש לפנות לעורך דין לשון הרע לייעוץ.

תנאים להגשת תביעה נגד לשון הרע

  • הפרסום שקרי ומטרתו להשמיץ וניתן להוכיח זאת.
  • הדבר פורסם או נאמר בפני אדם זר, מעבר לצד המושמץ.
  • המידע הופץ באופן פומבי כלשהו.
  • המשמיץ סירב לתקן את דבריו לאחר שנתבקש לעשות זאת או שהוציא דברים מהקשרם.

חשוב לקחת בחשבון את הסעיפים הללו מכיוון שאם אין בידיכם תיעוד (צילום מסך, תמונה וכיו"ב) כלשהו לכך שהפרסום הוא שקרי, או אם אין ביכולתכם להוכיח כי נגרם לכם נזק מהדברים, או אם הדברים נאמרו בהקשר סאטירי, תביעתכם תהיה בעייתית.

האפשרויות העומדות בפניכם בתביעת לשון הרע

  • מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע לצורך פתיחת תיק פלילי או לצורך הגשת תביעה אזרחית.
  • תוכלו להגיש תביעה אזרחית בגובה של עד 50,000 ₪ ללא צורך להוכיח שנגרם לכם כל נזק.
  • במידה ונגרם לכם נזק ממשי שניתן להוכיח אותו (פיטורין ממקום העבודה, פגיעה דרסטית ברווחים וכו'), ניתן לשלב את התביעה בטענות נוספות מתחום הנזיקין.
  • ניתן להגיש נגד המשמיץ תביעה פלילית שבסופה, אם יורשע, הוא עלול לקבל עונש מאסר או מאסר על תנאי.
שתפו עם החברים שלכםShare on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *